De legendarische scheepvaartmaatschappij Red Star Line vervoerde tussen 1873 en 1934 meer dan twee miljoen passagiers van de Scheldestad naar Amerika. Aan de Rijnkaai op het Antwerpse Eilandje staan drie historische havenloodsen die eigendom waren van of gebruikt werden door Red Star Line. De Red Star Line-gebouwen zijn beschermde monumenten. In dit filmpje neemt Luc Verheyen u mee voor een rondleiding. In de lente van 2012 opent op deze historische locatie Red Star Line | People on the Move de deuren.
"De stad Antwerpen, de Vlaamse Regering, privésponsor CMB en vele sympathisanten vonden elkaar in het project, dat een hefboom voor het Eilandje en het toerisme moet worden.
Het Red Star-complex bestaat uit drie aansluitende loodsen uit respectievelijk 1893, 1912 en 1922. Vanuit deze historische bergplaatsen, wachtzalen en ontsmettingsruimtes vertrokken tussen 1873 en 1934 zo’n 2 miljoen landverhuizers naar de States. Het New Yorkse architectenbureau Beyer Blinder Belle, muSeum dat ook het beroemde migratiemuseum op Ellis Island vormgaf, tekende in het beschermde gebouwencomplex een parcours uit waarin de bezoekers zullen kennismaken met de leefwereld van migranten.
De ingang van het toekomstige museum komt in de Montevideostraat, waar ook ruimte is voor tijdelijke exposities, want het museum wil ook focussen op de problematiek van de hedendaagse migratie. Het vaste expositiecircuit loopt door de twee gebouwen langs de Rijnkaai. Aan de hand van schilderijen, affiches en gebruiksvoorwerpen komt de drukte aan boord van de schepen van de Red Star Line tot leven. Filmpjes en getuigenissen vertellen over de lange overtocht over de oceaan.
Centraal tussen de drie gerestaureerde loodsen komt een nieuwbouw, in de vorm van een 20 meter hoge toren die letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het bezoek moet worden. “De toren verwijst naar de verdwenen schoorsteen, die het laatste herkenningspunt was voor de migranten die de Scheldebocht uitvoeren”, aldus architect John Belle.
Frank Heirman"
Het Red Star-complex bestaat uit drie aansluitende loodsen uit respectievelijk 1893, 1912 en 1922. Vanuit deze historische bergplaatsen, wachtzalen en ontsmettingsruimtes vertrokken tussen 1873 en 1934 zo’n 2 miljoen landverhuizers naar de States. Het New Yorkse architectenbureau Beyer Blinder Belle, muSeum dat ook het beroemde migratiemuseum op Ellis Island vormgaf, tekende in het beschermde gebouwencomplex een parcours uit waarin de bezoekers zullen kennismaken met de leefwereld van migranten.
De ingang van het toekomstige museum komt in de Montevideostraat, waar ook ruimte is voor tijdelijke exposities, want het museum wil ook focussen op de problematiek van de hedendaagse migratie. Het vaste expositiecircuit loopt door de twee gebouwen langs de Rijnkaai. Aan de hand van schilderijen, affiches en gebruiksvoorwerpen komt de drukte aan boord van de schepen van de Red Star Line tot leven. Filmpjes en getuigenissen vertellen over de lange overtocht over de oceaan.
Centraal tussen de drie gerestaureerde loodsen komt een nieuwbouw, in de vorm van een 20 meter hoge toren die letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het bezoek moet worden. “De toren verwijst naar de verdwenen schoorsteen, die het laatste herkenningspunt was voor de migranten die de Scheldebocht uitvoeren”, aldus architect John Belle.
Frank Heirman"
Het Architectenbureau Beyer Blinder Belle wint de opdracht en naar verwachting zal het nieuwe museum in 2012 de deuren openen.