donderdag 30 september 2010
Red Star Line Folder
De Red Star Line zond op aanvraag een boekwerk toe met afbeeldingen van schip en interieur van de schepen op haar lijn. Let vooral op de 'rijke' decoratie!
woensdag 29 september 2010
De Duiker, Zijn Hand....
In de tijd van de legenden had een Reus zich op de oever van een grote rivier geïnstalleerd. Alle schepen die over de rivier voeren, moesten langs hem op hun weg. Net zoals er vandaag de dag betaald moet worden voor sommige autowegen, vroeg de Reus aan iedereen die over de rivier wilde varen tol. Met dat geld bouwde hij de stad van zijn dromen. Daar liet hij dokken graven als immense badkuipen voor hemzelf en de andere Reuzen die op bezoek kwamen.
Op een dag namen veroveraars uit een andere wereld hem gevangen en hakten zijn hand af. De stroming voerde de Reus en zijn hand mee naar de bodem van de Atlantische Oceaan. Raar maar waar, de hand leefde alleen verder op de zeebodem en streelde er de rotsen, algen en vissen om zich bezig te houden.Op een dag werd een postzak van een schip van de Red Star Line dat naast de hand was gezonken, door een hevige storm meegezogen. Vastberaden en vol moed nam de hand de postzak mee naar een van de badkuipen van de stad. Aangezien de hand geen arm had, kon ze de zak niet op de kade neerzetten.
Intussen was de Kleine Reuzin per boot op zoek naar de Reus, haar oom. Ze vond hem echter niet terug. Op de plek waar de Reus rustte, werd hij gewekt door een geiseruitbarsting. De Reuzen die onder water leefden en hem verzorgden, maakten een duikerspak voor hem, zodat hij op zoek kon gaan naar de Kleine Reuzin, van wie hij zoveel hield.
Over onderzeese zandduinen vervolgde hij zijn weg tot hij bij een van de badkuipen van de stad kwam, waar hij languit ging liggen.
Het verhaal wil dat hij zijn hand, de postzak en de Kleine Reuzin terugvond – maar dat alles is slechts een legende.
Het hele verhaal speelt zich opnieuw af in de zomer van 2010 te Antwerpen. Wilt u meegenieten van de indrukwekkende gebeurtenis kijk dan naar de filmpjes.
dinsdag 28 september 2010
De Scheepsorkesten van de Red Star Line
Weinig is er bekend over de orkesten die aan boord van de Red Star Line schepen de passagiers tijdens de luxe zeecruises moesten vermaken. Bijna met zekerheid mag worden aangenomen dat de pianist Stan Brenders van het orkest van Charles Remue aan het entertainment aan boord moet hebben bijgedragen. Van de orkestleider, alt-saxofonist Charles Renue, is bekend dat hij met zijn 'New Stompers Orchestre' te horen is op de 1e Belgische Jazz-plaat een opname van 27 juni 1927 in de Londense Edison Bell Studio's.Zo moet zijn muziek hebben geklonken:
maandag 27 september 2010
Poster Red Star Line
Aan de muur van het boekingskantoor duidelijk zichtbaar de poster van de Red Star Line, het is druk aan de balie!
zondag 26 september 2010
Verboden Wapenen
De Amerikanen zijn vaderlandslievender; zoo wordt beweerd, dat de "Red Star Line", welke door de Belgische Regeering gesubsidieerd wordt, onlangs weigerde de wapenen aan boord te nemen, zoogenaamde jachtgeweren, met bestemming voor de opstandelingen op de Philippijnen, die tegen de troepen der Ver.Staten streden. De invoer van wapenen in China en Turkije is verboden, maar Hamburg zorgt ervoor, dat Luik het eerst met zijn fabrikaten in die streken komt, waar gevochten wordt.
zaterdag 25 september 2010
Oceaan-hazewinden
Een goede tijding: De Red Star Line laat bij Harland & Wolff te Belfast een nieuwe boot bouwen van 17.000 ton. Dit allemaal om het aan de stad Rotterdam met haar Holland-Amerika-Lijn verloren verkeer te heroveren. Naar verwachting zal het schip in 1910 in de vaart komen.
vrijdag 24 september 2010
Gothland gered door Drie Vaten Olie
Een zware strijd met de golven.
Het stoomschip"Gothland"van de Red Star Line kwam Woensdagnacht jl. te New York aan na een zwaren strijd tegen een heftigen orkaan. Zelfs de kapitein van de Äquitania"was van oordeel, dat de zee, toen de storm op zijn hevigst was, zeer gevaarlijk was. De "Gothland"dreef gedurende 42 uur rond, terwijl zware zeeën voortdurend over het dek sloegen. Het schip werd 80 mijl uit den koers geslagen. Plotseling zag de kapitein het vrachtschip "Menominee"op minder dan een mijl afstand van de "Gothland"verwijderd. Kort daarop, toen de "Gothland"zich bevond op de kam van een vijftig voet hoogen golf, zagen de officieren de "Menominee"in een anderen golf. Een aanvaring scheen onvermijdelijk, daar beide schepen hulpeloos rond dreven. Drie vaten olie werden op de ziedende golven uitgegoten. De "Gothland"moest haar machine stop zetten.
Op een gegeven oogenblik dreef de "Menominee" vlak voor den boeg van de "Gothland". Tusschen de beide schepen was een afstand van nog geen 200 voet. Door een groote golf werden de schepen gelukkig uit de richtinge geslagen. De draadlooze installatie, de vlaggestok en de loglijn, van de "Gothland"werden weggeslagen terwijl de ruiten op de brug werden verbrijzeld en verscheidene sloepen van het dek geslagen. Maar er ging een zucht van verlichting op: een aanvaring was voorkomen.
"The Gothland was a 7,755 gross ton ship, built in 1893 by Harland & Wolff, Belfast as the "Gothic" for the White Star Line's New Zealand service. Length 490.7ft x beam 53.2ft (149,55m x 16,21m), one funnel, four masts, twin screw and a speed of 14 knots. Launched on 28th Jun.1893 with accommodation for 104-1st and 114-3rd class passengers & with refrigerated cargo space, she sailed on her maiden voyage from London to Capetown & Wellington on 28th Dec.1893. In June 1906, she was damaged when her wool cargo caught fire & was beached & flooded at Plymouth. Converted to an emigrant carrier with third class accommodation for 1,800 passengers, all in 4 berth cabins, she was purchased by the Red Star Line, registered under the Belgian flag & renamed "Gothland" in 1908. She commenced her first Antwerp - New York voyage on 11th Jul.1908, made a single round voyage between Hamburg, Antwerp, Quebec & Montreal on 6th May 1911 & started her last Antwerp - New York sailing on 24th Jun.1911. Between 1911-1913 she resumed the name of "Gothic" & sailed on the UK - Australia/New Zealand service for the White Star Line. She went back to the name "Gothland" & returned to the Antwerp - New York route for Red Star Line on 23rd Apr.1913. On 23rd Jun.1914 she stranded on the Gunnar Rocks, Scilly Isles, was towed off after three days & was repaired at Southampton. On the 20th Apr.1916 she commenced the first of three or more voyages between New York, Falmouth & Rotterdam for the Belgian Relief Commission & returned to Antwerp - New York voyages with cargo only on 6th May 1919. She resumed passenger voyages on 7th Aug.1920 & commenced her last voyage between Antwerp and Philadelphia in March 1925. Sold in Nov.1925 and scrapped at Bo'ness the following year. "
Het stoomschip"Gothland"van de Red Star Line kwam Woensdagnacht jl. te New York aan na een zwaren strijd tegen een heftigen orkaan. Zelfs de kapitein van de Äquitania"was van oordeel, dat de zee, toen de storm op zijn hevigst was, zeer gevaarlijk was. De "Gothland"dreef gedurende 42 uur rond, terwijl zware zeeën voortdurend over het dek sloegen. Het schip werd 80 mijl uit den koers geslagen. Plotseling zag de kapitein het vrachtschip "Menominee"op minder dan een mijl afstand van de "Gothland"verwijderd. Kort daarop, toen de "Gothland"zich bevond op de kam van een vijftig voet hoogen golf, zagen de officieren de "Menominee"in een anderen golf. Een aanvaring scheen onvermijdelijk, daar beide schepen hulpeloos rond dreven. Drie vaten olie werden op de ziedende golven uitgegoten. De "Gothland"moest haar machine stop zetten.
Op een gegeven oogenblik dreef de "Menominee" vlak voor den boeg van de "Gothland". Tusschen de beide schepen was een afstand van nog geen 200 voet. Door een groote golf werden de schepen gelukkig uit de richtinge geslagen. De draadlooze installatie, de vlaggestok en de loglijn, van de "Gothland"werden weggeslagen terwijl de ruiten op de brug werden verbrijzeld en verscheidene sloepen van het dek geslagen. Maar er ging een zucht van verlichting op: een aanvaring was voorkomen.
A heavy battle with the waves.
The steamer "Gothland (Gothic Country )"of the Red Star Line came last Wednesday night in New York after a heavy battle against a violent hurricane. Even the captain of the "Aquitania "was considered that the sea when the storm was at its worst was very dangerous. The" Gothland " drifted for 42 hours around while heavy seas continually on the deck beat. The ship was 80 miles from the track.. Suddenly the captain saw the freighter "Menominee" less than one mile away from the "Gothland" removed. Shortly afterwards, when the "Gothland" was located on the crest of a fifty foot tall wave, saw officers the "Menominee" in another wave. A collision seemed inevitable, since both ships floating around helplessly. Three barrels of oil were poured on the seething waves. The "Gothland" had their machine stop.
At one moment drove the "Menominee" just before the bows of the "Goth Land." Between the two ships was a distance of about 200 feet. By a large wave, the ships were happy directional been beaten. The wire installation defenseless, and the flagstaff ,the leadline of the "Goth Land" were swept away while on the bridge windows were shattered and several boats beaten from the deck. But there was a sigh of relief: a collision was avoided!
The steamer "Gothland (Gothic Country )"of the Red Star Line came last Wednesday night in New York after a heavy battle against a violent hurricane. Even the captain of the "Aquitania "was considered that the sea when the storm was at its worst was very dangerous. The" Gothland " drifted for 42 hours around while heavy seas continually on the deck beat. The ship was 80 miles from the track.. Suddenly the captain saw the freighter "Menominee" less than one mile away from the "Gothland" removed. Shortly afterwards, when the "Gothland" was located on the crest of a fifty foot tall wave, saw officers the "Menominee" in another wave. A collision seemed inevitable, since both ships floating around helplessly. Three barrels of oil were poured on the seething waves. The "Gothland" had their machine stop.
At one moment drove the "Menominee" just before the bows of the "Goth Land." Between the two ships was a distance of about 200 feet. By a large wave, the ships were happy directional been beaten. The wire installation defenseless, and the flagstaff ,the leadline of the "Goth Land" were swept away while on the bridge windows were shattered and several boats beaten from the deck. But there was a sigh of relief: a collision was avoided!
"The Gothland was a 7,755 gross ton ship, built in 1893 by Harland & Wolff, Belfast as the "Gothic" for the White Star Line's New Zealand service. Length 490.7ft x beam 53.2ft (149,55m x 16,21m), one funnel, four masts, twin screw and a speed of 14 knots. Launched on 28th Jun.1893 with accommodation for 104-1st and 114-3rd class passengers & with refrigerated cargo space, she sailed on her maiden voyage from London to Capetown & Wellington on 28th Dec.1893. In June 1906, she was damaged when her wool cargo caught fire & was beached & flooded at Plymouth. Converted to an emigrant carrier with third class accommodation for 1,800 passengers, all in 4 berth cabins, she was purchased by the Red Star Line, registered under the Belgian flag & renamed "Gothland" in 1908. She commenced her first Antwerp - New York voyage on 11th Jul.1908, made a single round voyage between Hamburg, Antwerp, Quebec & Montreal on 6th May 1911 & started her last Antwerp - New York sailing on 24th Jun.1911. Between 1911-1913 she resumed the name of "Gothic" & sailed on the UK - Australia/New Zealand service for the White Star Line. She went back to the name "Gothland" & returned to the Antwerp - New York route for Red Star Line on 23rd Apr.1913. On 23rd Jun.1914 she stranded on the Gunnar Rocks, Scilly Isles, was towed off after three days & was repaired at Southampton. On the 20th Apr.1916 she commenced the first of three or more voyages between New York, Falmouth & Rotterdam for the Belgian Relief Commission & returned to Antwerp - New York voyages with cargo only on 6th May 1919. She resumed passenger voyages on 7th Aug.1920 & commenced her last voyage between Antwerp and Philadelphia in March 1925. Sold in Nov.1925 and scrapped at Bo'ness the following year. "
donderdag 23 september 2010
Finland: Fijn Reizen
Fijn reizen.- Mrs Alexander Mac Donald uit Philadelphia kwam dezer dagen als eenige eerste klasse passagier met het stoomschip "Finland"van de Red Star Line te New-York aan. Als eenige passagier eerste klasse had zij tot haar beschikking 9 hofmeesters, 6 hofmeesteressen, 20 bedienden, 3 hutjongens, de eerste klas scheepsdokter en het scheepsorkest.
Fine travel .- Mrs. Alexander MacDonald came from Philadelphia these days as the only first class passenger by the steamship "Finland" of the Red Star Line in New York. If only first class passenger she had at her disposal 9 stewards, 6 female stewards , 20 servants, 3 bellboys, the first class surgeon and the ship's orchestra.
woensdag 22 september 2010
Beyer Blinder Belle
De legendarische scheepvaartmaatschappij Red Star Line vervoerde tussen 1873 en 1934 meer dan twee miljoen passagiers van de Scheldestad naar Amerika. Aan de Rijnkaai op het Antwerpse Eilandje staan drie historische havenloodsen die eigendom waren van of gebruikt werden door Red Star Line. De Red Star Line-gebouwen zijn beschermde monumenten. In dit filmpje neemt Luc Verheyen u mee voor een rondleiding. In de lente van 2012 opent op deze historische locatie Red Star Line | People on the Move de deuren.
"De stad Antwerpen, de Vlaamse Regering, privésponsor CMB en vele sympathisanten vonden elkaar in het project, dat een hefboom voor het Eilandje en het toerisme moet worden.
Het Red Star-complex bestaat uit drie aansluitende loodsen uit respectievelijk 1893, 1912 en 1922. Vanuit deze historische bergplaatsen, wachtzalen en ontsmettingsruimtes vertrokken tussen 1873 en 1934 zo’n 2 miljoen landverhuizers naar de States. Het New Yorkse architectenbureau Beyer Blinder Belle, muSeum dat ook het beroemde migratiemuseum op Ellis Island vormgaf, tekende in het beschermde gebouwencomplex een parcours uit waarin de bezoekers zullen kennismaken met de leefwereld van migranten.
De ingang van het toekomstige museum komt in de Montevideostraat, waar ook ruimte is voor tijdelijke exposities, want het museum wil ook focussen op de problematiek van de hedendaagse migratie. Het vaste expositiecircuit loopt door de twee gebouwen langs de Rijnkaai. Aan de hand van schilderijen, affiches en gebruiksvoorwerpen komt de drukte aan boord van de schepen van de Red Star Line tot leven. Filmpjes en getuigenissen vertellen over de lange overtocht over de oceaan.
Centraal tussen de drie gerestaureerde loodsen komt een nieuwbouw, in de vorm van een 20 meter hoge toren die letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het bezoek moet worden. “De toren verwijst naar de verdwenen schoorsteen, die het laatste herkenningspunt was voor de migranten die de Scheldebocht uitvoeren”, aldus architect John Belle.
Frank Heirman"
Het Red Star-complex bestaat uit drie aansluitende loodsen uit respectievelijk 1893, 1912 en 1922. Vanuit deze historische bergplaatsen, wachtzalen en ontsmettingsruimtes vertrokken tussen 1873 en 1934 zo’n 2 miljoen landverhuizers naar de States. Het New Yorkse architectenbureau Beyer Blinder Belle, muSeum dat ook het beroemde migratiemuseum op Ellis Island vormgaf, tekende in het beschermde gebouwencomplex een parcours uit waarin de bezoekers zullen kennismaken met de leefwereld van migranten.
De ingang van het toekomstige museum komt in de Montevideostraat, waar ook ruimte is voor tijdelijke exposities, want het museum wil ook focussen op de problematiek van de hedendaagse migratie. Het vaste expositiecircuit loopt door de twee gebouwen langs de Rijnkaai. Aan de hand van schilderijen, affiches en gebruiksvoorwerpen komt de drukte aan boord van de schepen van de Red Star Line tot leven. Filmpjes en getuigenissen vertellen over de lange overtocht over de oceaan.
Centraal tussen de drie gerestaureerde loodsen komt een nieuwbouw, in de vorm van een 20 meter hoge toren die letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het bezoek moet worden. “De toren verwijst naar de verdwenen schoorsteen, die het laatste herkenningspunt was voor de migranten die de Scheldebocht uitvoeren”, aldus architect John Belle.
Frank Heirman"
Het Architectenbureau Beyer Blinder Belle wint de opdracht en naar verwachting zal het nieuwe museum in 2012 de deuren openen.
dinsdag 21 september 2010
Noordland versus Carrie Dingle
-Het stoomschip "Noordland", behoorende tot de "Red Star Line"van Antwerpen naar New-York, kwam gisteravond te Southampton aan, nadat het te 8 uur des avonds in botsing was geweest met de goelet "Carrie Dingle"thuis behoorende te Liverpool. De "Noordland"heeft zware schade bekomen en de "Carrie Dingle"is gezonken, doch de bemanning gered.
The steamship " Noordland (North Country) ", belonging to the "Red Star Line" from Antwerp to New-York arrived last night in Southampton, after it had been at to 8 hours in the evening in clash with the goélette" Carrie Dingle "home belonging to Liverpool. The "Noordland " suffered heavy damage and the "Carrie Dingle" has sunk, but the crew has been saved.
"This steamship was built by Laird Bros. of Birkenhead for Red Star Line. She weighed 5,212 gross tons, had a length of 400 feet and a beam of 47 feet, one funnel, four masts, and a single screw. Her service speed was 13 knots. There was accommodation for 63 first-class, 56 second-class, and 500 third-class (steerage) passengers.
Launched on 11 January 1883, she began her maiden voyage on 29 March 1884, sailing from Antwerp, Belgium to New York City. She began her last sailing on this service on 9 March 1901. She was then chartered to the American Line, with accommodations altered to carry 160 second-class and 500 third-class passengers. She began sailing a Liverpool-Philadelphia route in April 1901. Beginning on 28 March 1906, she made two round-trip voyages on the old Antwerp-New York route, then resumed service between Liverpool and Philadelphia. She made her last voyage in this service in 1908, and was scrapped later the same year."
maandag 20 september 2010
Eugeen Van Mieghem and the Red Star line
In het jaar 2006 liep te New-York in het Seaport Museum de tentoonstelling over de Belgische Kunstschilder Eugeen Van Mieghem:"
"Van Mieghem werd geboren in het hartje van de oude haven op 1 oktober 1875 (vader hield café, eerst op de Van Meterenkaai, daarna in de Montevideostraat op het Eilandje).
In zijn jeugdjaren werd hij geconfronteerd met het harde leven aan de waterkant. Op de lagere school toonde hij reeds zijn tekentalent. Rond 1892 kwam hij aan de Antwerpse Academie in contact met het werk van o.a. Van Gogh, Seurat, Meunier en de Toulouse-Lautrec.
Door de jongerenvereniging "De Kapel" (Godshuis Lantschot nabij het Hessenhuis) maakte hij kennis met de ideeën van het anarchisme. Er groeide in hem een idealisme dat hij nooit zou verloochenen. Hij zou de kunstenaar worden van het typische havenvolk: de buildragers, de zakkenmaaksters, emigranten, schippers en zwervers."
Antwerp=America | ||
For more information on Eugeen Van Mieghem and the Red Star Line, please visit http://www.vanmieghemmuseum.com/. " |
"Van Mieghem werd geboren in het hartje van de oude haven op 1 oktober 1875 (vader hield café, eerst op de Van Meterenkaai, daarna in de Montevideostraat op het Eilandje).
In zijn jeugdjaren werd hij geconfronteerd met het harde leven aan de waterkant. Op de lagere school toonde hij reeds zijn tekentalent. Rond 1892 kwam hij aan de Antwerpse Academie in contact met het werk van o.a. Van Gogh, Seurat, Meunier en de Toulouse-Lautrec.
Door de jongerenvereniging "De Kapel" (Godshuis Lantschot nabij het Hessenhuis) maakte hij kennis met de ideeën van het anarchisme. Er groeide in hem een idealisme dat hij nooit zou verloochenen. Hij zou de kunstenaar worden van het typische havenvolk: de buildragers, de zakkenmaaksters, emigranten, schippers en zwervers."
Goudstaart en Friesland
Door de kustwacht van Hallsend werden bij Goudstaart opgevischt een groote hoeveelheid papieren en eenige kaarten van het stoomschip "Friesland", van de Red Star Line. Genoemd stoomschip passeerde Prawlepoint Zondag 23 dezer op reis van Antwerpen naar Nieuw-York.
By the Coast Guard of Hallsend at Goudstaart (Gold Tail) has been fished a large amount of paper and some maps of the steamship "Friesland", the Red Star Line. Said steamer passed Sunday, 1923 Prawlepoint traveling from Antwerp to New York.
De reden waarom die papieren daar in zee dreven kunt u lezen in de legende over de Duiker en de HAND van de Reus van Antwerpen.
zondag 19 september 2010
Postzegels en Postkaarten
De "Red Star Line" frankeerde de in grote hoeveelheden rondgestuurde postkaarten met door hun zelf gemerkte Postzegels. Een mooie verzameling van de kaarten ziet u bijeengebracht op deze bladzijde met
Buskruit in het Vaderland
Volgens de "Opinion" van Antwerpen is uit nader onderzoek gebleken, dat het buskruit in eene stoomboot uit die stad - de "Vaderland", van de "Red Star Line" - onder de steenkool gevonden, bestond in een pak van ongeveer 4 kilo, gewikkeld in een zijden foulard en van eene lont voorzien. Het werd door den stoker gevonden, die het den machinist in handen stelde, door wien het den kapitein werd overgebracht. De "Vaderland"was reeds in zee, toen het pak, twee dagen na haar vertrek, gevonden werd. De R.S.L.-maatschappij is thans bezig met te onderzoeken, of het kruit en de lont ook van eene mijn herkomstig is en bij vergissing onder de steenkool geraakt zijn.
16-02-1876
zaterdag 18 september 2010
Sigarettendoos Wereld Cruise
Deze sigarettendoos is afgegeven door de "Red Star Line " in combinatie met hun 1925 wereld cruise . De 132- daagse cruise vertrok uit New York op 25 november . Er worden 60 steden bezocht in 14 landen. De lange tekst op de achterkant verklaart het doel ervan . De cruise bestond uit 475 passagiers . Het schip is afgebeeld in hoog reliëf op de voorzijde met een kaart van de wereld waarin de cruise bestemmingen. Tekst aan de onderkant van de behuizing front luidt: " de grootste en mooiste Liner ooit Circle The Globe . " Ze was het 9de grootste passagiersschip van die tijd.
A.v.d.Bent te Katwijk aan Zee
Wat zullen ze trots zijn geweest op hun zoon! De familie van der Bent uit Katwijk aan Zee. Aansluitend op het bericht van 13 juli verschijnt in de krant van 17 september 1912:
"KATWIJK-AAN-ZEE. De heer A.v.d. Bent, alhier, is te Antwerpen geslaagd als Marconi-officier. Donderdag a.s. gaat hij als radio-telegrafist scheep op de "Menominee" der "Red Star Line", met bestemming Boston en Philadelfia.
vrijdag 17 september 2010
Landverhuizers in Quarantaine
Drieluik Landverhuizers door Eug. Laermans. Museum van Antwerpen.
Antwerpen, 2 september 1892: Het bestuur der "Red Star Line"heeft aangekondigd, dat het vervoer van landverhuizers tusschen Antwerpen en Nieuw-York-Philadelphia wordt gestaakt, ten gevolge van de quarantaine-maatregelen, door de regeering der Vereenigde Staten van Noord Amerika aangekondigd ten opzichte van de paketbooten, die landverhuizers naar de Amerikaansche havens vervoeren.
Passagierslijst Lapland 1908
Nog een passagierslijst, dit keer van de ss. Lapland uit het jaar 1908.
donderdag 16 september 2010
Passagierslijst Zeeland 1908
Wie maakten in 1908 een reisje met de "ss Zeeland"? U kunt ze vinden op de Passagierslijst "Zeeland" 1908 .
Waarvan u hier de voor én de achterkant ziet afgebeeld.
Kanon Gesprongen van de Zeeland
Aan boord van de Zeeland van de "Red Star Line" is bij hare aankomst voor Antwerpen het kanon gesprongen, waaruit het schot gelost werd, hetwelk steeds bij aankomst en vertrek der stoomschepen van deze lijn afgevuurd wordt. Drie man der equipage werden dientengevolge gewond; een hunner werd vreeselijk verminkt, terwijl een tweede een verbrijzelden schouder en de derde slechts een onbeduidende hoofdwond bekwam. 16/02/1880
woensdag 15 september 2010
V.E.W. Finch
Vernon E.W. Finch is de auteur van het boek uit 1988 over de Red Star Line .
"The Red Star Line and
International Mercantile Marine Company" by
Vernon E. W. Finch, (1916-2003), once the Bell Boy
in the flagship "Belgenland". Publ'd by De
Branding, Antwerp. 1988. 4 to., 151 pp. The
Red Star Line was founded in 1872
and liquidated in 1935. All of the
Red Star ships sailed under the Belgian flag,
although the Company was financed by Americans.
This is a comprehensive history of the company,
including many b/w photographs. The 2-page
colour spread shows some of the company's
major ships, the foremost of which was the
"S.S. Belgenland", the original design of
which is pictured below. The other picture
below shows the S.S. Finland in the Gaillard
Cut of the Panama Canal on Dec. 5th, 1923.
Blue cloth with Red lettering.
International Mercantile Marine Company" by
Vernon E. W. Finch, (1916-2003), once the Bell Boy
in the flagship "Belgenland". Publ'd by De
Branding, Antwerp. 1988. 4 to., 151 pp. The
Red Star Line was founded in 1872
and liquidated in 1935. All of the
Red Star ships sailed under the Belgian flag,
although the Company was financed by Americans.
This is a comprehensive history of the company,
including many b/w photographs. The 2-page
colour spread shows some of the company's
major ships, the foremost of which was the
"S.S. Belgenland", the original design of
which is pictured below. The other picture
below shows the S.S. Finland in the Gaillard
Cut of the Panama Canal on Dec. 5th, 1923.
Blue cloth with Red lettering.
Abonneren op:
Posts (Atom)